• BLOGG
Ge färgråd.

Tips till dig med klädbutik.

Kunder som väljer en fysisk klädbutik istället för nätet förväntar sig en rådgivning utöver det vanliga och här måste säljaren skapa ett förtroende för att kunden ska vilja fullfölja köpet och bli en återkommande kund. Tänk på att alltid ge kunden lite mer än vad hon frågar om. T.ex. visa kunden accessoarer som matchar och hur hon kan kombinera plagg på ett snyggt sätt som passar hennes färger och figur. Ge beröm och tipsa även om sådant som inte direkt gynnar er butik. Till exempel så här:

Kund: -Jag måste ha en kostym i någon diskret färg på jobbet. Den här modellen skulle jag kunna trivas i. Ofta går jag ut på något direkt efter jobbet och jag måste snabbt iväg. Har du några tips på vad som skulle kunna passa till?

Säljare: -Midnattsblått är en fin basfärg på dig. Det ser lite mer sofistikerat ut än svart som kan bli lite hårt mot dina färger. Kostymen blir snygg att matcha med en skräddarsydd skjorta eller polo. På kvällen blir det snyggt med en lite mer glamourös glittertopp till kostymbyxan. Det passar dig att mixa kvinnligt med maskulint. Toppen tar ingen plats och är lätt att ta med i väskan så att du snabbt kan byta om på jobbet. Jag plockar ihop plaggen så att du ser hur jag menar.

Kund: -Jag provar och ser hur det blir.

Säljare: -Oj, vilken snygging! (Tänk dock på att alltid vara ärlig på ett trevligt sätt. Blir det inte helt bra, ge andra förslag. Fokusera på det vackra hos kunden och hur hon kan framhäva det. Kom ihåg att anpassa dig efter kundens personlighet. Var naturlig och intresserad.)

Visa även accessoarer som passar till och tipsa om rouge och läppstift som enkelt piggar upp utseendet även om er butik inte säljer makeup. 

Personlig rådgivning.

Katarina&Vänner är en av de klädbutiker som satsar på personlig rådgivning med färganalys. Titta gärna på deras inspirerande film som ger en inblick i hur en rådgivning i butik kan gå till. Visst ser det trevligt ut med ett proffs som visar och berättar hur snygg man kan bli?

EWA SJÖLIN, NY LOOK

Läs hela inlägget »